onsdag 11 augusti 2010

Nya planer och dålig timing

Jag har haft ett väldigt ostrukturerat år. Innan har jag alltid haft något mål, som Stockholm Marathon ifjol, men i år var målen mer vaga: sprinten i Kalmar Triathlon tänkte jag köra, någon halv ironman, kanske marathon, vi får väl se. Ni förstår. Med de här vaga målen så har det inte heller blivit någon strukturerad träning utan den har planerats mer eller mindre från dag till dag och det har blivit väldigt ojämnt från vecka till vecka. Nu i augusti så har jag heller inte fått gjort så mycket mer än att jag sprang Onsala Runt i maj vilket jag knappt räknar ens. Hoppade över Kalmar i sista stund när jag insåg att med mitt schema på jobbet den veckan så blir det bara stressigt och inte kul. Jobbade nämligen natt mellan onsdag och torsdag, hemma vid sex. Sedan började jag vid fyra på fredag morgon och jobbade till elva varpå jag hade behövt sätta mig direkt i bilen och köra till Kalmar för att komma fram med någon timme till start. Med facit i hand var det nog ganska klokt.

Så, nya planer då. Har lusläst ett par böcker av Joe Friel och börjat pussla ihop en plan som ska ta mig till järnmannen i Kalmar nästa år förhoppningsvis. Det lär jag få tillfälle att återkomma till. Det första steget i min nya plan blir i alla fall Tjörn Triathlon och en halv ironman, vilket lär vara tufft nog. Jag har varit i valet och kvalet länge om jag skulle anmäla mig eller inte och hade väl i det närmaste bestämt mig för "inte", men började känna att det nog vore ganska roligt ändå. Kanske inte 100% förberedd men det känns bra trots allt.

Ett litet test kom idag när jag satte mig på cykeln och trampade iväg nio mil ner förbi Fjärås, Onsala och Säröbanan hemåt. Tänkte testa mina tävlingskläder och hur det kändes med sportdryck, tempobågar och allt annat. Och det kändes väl bra. Dessutom fick jag simträning som bonus. Det regnade nämligen. Mycket. Väldigt mycket. Jag läste igår kväll att man se till att få i sig lite näring när man börjar få negativa tankar eftersom det kan vara ett symptom på lågt blodsocker, men det kan också vara en fullt naturlig följd av att sitta och cykla i motvind med regnet piskande i ansiktet och mot det hjälper inget socker i världen. Nu har jag haft två raka cykelrundor med ösregn (därav "dålig timing") och om det ska bli ännu värre på Tjörn så får det fan hagla. Ska väl inte påstå att jag var sugen på en halvmara när jag kom hem men det ska nog gå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar