söndag 10 oktober 2010

Ett pers är ett pers är en pärs...

...som sagt. Och jag firade med en bärs (Yeti Imperial Stout) efter bio (The Red Shoes) men det är en annan historia.

Göteborg halvmarathon var det som gällde igår, för andra gången. När jag sprang för två år sedan så var målet under 1:50 men jag kroknade på slutet och gick i mål på 1:54:17 vilket ändå var första gången under 1:55 för mig. Igår hoppades jag på en tid ner mot 1:35.

Jag har varit lite snuvig i veckan men som tur var så kändes det ok på lördag morgon. Däremot kände jag mig seg och inte speciellt motiverad att tävla. Men de känslorna försvann som tur var och jag begav mig mot Slottskogsvallen för att efteranmäla mig. Det var i alla fall planen. Det skulle dock visa sig att det lilla ärendet "hitta en bankomat och ta ut pengar" skulle visa sig sätta en hel del käppar i hjulet. För att göra en lång historia kort så kunde jag parkera bilen med knappt fem minuter till start istället för de fyrtio minuter jag hade räknat med. Typiskt.

Uppvärmning var således bara att glömma utan det var bara att kuta på. Det var fantastiskt väder och nästan vindstilla vilket var riktigt skönt. Det kan bli lite ruggigt annars när man kommer ut mot havet vid Hovås och får vinden rätt i näsan men inte nu alltså. Jag tyckte det kändes lätt och bra och höll ungefär planerat tempo på 4:30/km ut mot vändpunkten. Nu började det kännas lite tungt men jag hoppades att kunna kliva på bra efter vändpunkten och springa lite snabbare andra halvan så jag skulle kunna gå under 1:35. Det hände dock inte så väldigt mycket mer än att det blev jobbigare och jobbigare att hålla tempo. Jag räknade kilometer för kilometer och försökte bara hålla ihop det och fick några bra perioder då jag kände mig stark men de blev färre och färre. Det började komma några små men sega motlut som tog hårt på mig och jag insåg att jag inte skulle orka avsluta med några snabba kilometrar och inte heller fixa 1:35 utan landa ungefär på 1:37 vilket också kändes helt ok. Det var bara att bita ihop sista biten in och efter att ha slitit uppför det sista motlutet mot Slottskogsvallen kunde jag spurta en aning in mot mål med lite påhejningar från Pernilla som gav extra fart på slutet.

Tiden: 1:37:36 på egen klocka. Tyvärr ingen officiell tid eftersom jag blev sen till starten. Men under 1:40 för första gången och ett bra slut på säsongen. Nu sitter jag med stela vader och ser fram emot ett par veckors helvila.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar