måndag 16 augusti 2010

Horla Triathlon

Tänkte komma med en kort sammanfattning av förra lördagens aktiviteter i Horla, någon mil utanför Alingsås. Tyckte det passade bra att köra den här tävlingen inför Tjörn och dagen bjöd dessutom på kanonväder så det var inget att tveka på. Körde upp från Göteborg på morgonen och efteranmälde mig, något som jag absolut inte var ensam om. Med massor av efteranmälningar så blev det till slut 172 startande i herrklassen och 280 totalt. Förstod jag det rätt så är det nästan en fördubbling sedan ifjol och det är ju härligt!

Jag förberedde mig i lugn och ro och hade lite mer ambitiösa förberedelser än jag haft i mina tidigare triathlonlopp. Talkade skorna, ställde allt i noggrann ordning och värmde upp lugnt och fint innan det var dags att simma bort mot simstarten. Ställde mig ganska långt fram men lite vid sidan av så det inte skulle bli alltför trångt och det fungerade bra. Fick relativt fritt vatten ganska snabbt och kom in i en bra takt. Försökte ta lugna, starka drag och inte lägga på så mycket benspark vilket funkade bra. Sedan var det bara att ta sig uppför en ganska brant backe och springa en bit in mot första växlingen. Tack vare att det var så långt att springa hade jag nästan fått av mig våtdräkten när jag var framme vid min cykel och kunde bara trampa ur benen, ta på hjälm och cykelskor och springa mot vägen där cykeln skulle börja. Hade ett ganska stort gäng en liten bit framför mig vilket var synd eftersom det var klungkörning som gällde och det hade varit kanon att få rygg på dem med en gång. Själv hamnade jag lite i ingemansland men tog det lugnt i början för att komma in i det. Ett par cyklister körde förbi mig men jag kom strax ikapp dem och kunde ta rulle ett tag innan jag tyckte det gick lite långsamt och körde om. Nu började jag se klungan igen och bestämde mig för att jobba för att komma ikapp. Det var ganska mycket backar och jag stod på så mycket jag bara kunde och kände hur ryggarna kom närmre. Efter ett tag hamnade jag på rulle på två tjejer på tempocyklar, jag tror den ena vann Borås Triathlon om jag inte minns fel. Jag låg och vilade en liten stund och sen gick jag upp efter ett krön och ökade farten rejält för att återigen försöka närma mig klungan och blev ensam igen. Efter en stunds ensamt slit så kom tjejerna ikapp igen och nu hade de ökat farten och körde i princip partempo för att komma ikapp klungan. Jag försökte hänga på och kom med ikapp efter ett tag. Härligt tänkte jag och skulle passa på att dricka lite vatten och tappade naturligtvis klungan direkt. Dags att jaga igen. Körde på in till vändpunkten och lyckades ansluta när de stannade av för att krångla sig förbi konen men det sprack av direkt efteråt och då insåg jag att det var kört. Fortsatte i mitt eget tempo och som tur var så var det mycket nerför sista biten och ganska lättåkt. Fick sällskap sista kilometrarna av tre-fyra andra som kom upp bakifrån och kunde ta det ganska lugnt in till växling.

Första biten på löpningen kändes riktigt bra. Klockan sa ungefär 4:30-tempo vilket är helt ok för mig. Sedan kom backen. Ryktet sa att den var brant. Det var den. En stor skylt upplyste om att man skulle använda ettans växel och köra försiktigt uppför. Efter ett tag gick jag. Efter ett tag gick alla så det var inte så illa. Däremot var jag helt rökt efteråt. Kände mig helt ur fas och var tvungen att knäppa upp dräkten för att kunna andas lite lättare. Nu började det kännas som om hela fältet passerade mig och jag började fundera på om det verkligen skulle funka att springa fem kilometer till i det här skicket. Sedan gick banan in på en liten skogsstig och det började kännas lite bättre. Jag hade terrängskor på mig vilket var tur, för det var ganska lerigt och halt på några steniga partier och även om folk fortsatte passera mig började jag känna mig betydligt piggare igen och kunde återfå något som liknade flyt i löpningen. Motluten tog men jag hade kommit in i det och kunde trycka på bra uppför den avslutande backen och in på upploppet. Till slut räckte det till en 45:e plats av 172 vilket jag absolut är nöjd med. Med lite bättre löpning hade jag kunnat kapa det rejält. Hade 17:e simtid (dock var det några som inte fick någon simtid registrerad så man kan kanske lägga på några placeringar), 29:e cykeltid men bara 59:a på löpningen vilket ju inte är något vidare. Framåt mot en höst av backintervaller. Totalt tog det 1:36:36. Hundradelarna är viktiga.

Men nu är det bara att ladda för Tjörn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar