torsdag 21 juli 2011

Tävlingsdags snart

Nu börjar jag verkligen känna tävlingsnerverna. Inte nervositet så mycket som laddning även om det ägnas en del tankeverksamhet åt att noja om slitdelar som borde bytas på cykeln och vilken utrustning jag glömt att köpa... På söndag är det i alla fall dags att stå på startlinjen för första gången i år - Helsingborgs Triathlon på olympisk distans blir det och det ska bli himla kul. Har inga ambitioner mer än att känna lite tävling snerv och bli lagom trött. Premiär på olympisk distans är det också. Planerar att simma så hårt som det bara går, cykla ännu hårdare och så ta det lite lugnt på löpningen. Det blir ingen spurt. Det lovar jag.

Har tittat lite på referenstider jag har på olika sträckor i år. Det är ju tanken att de ska ha förbättrats helst och det ser faktiskt ganska bra ut. Jag cyklade mellan rondellerna i Lindome och Hede på 27:10 24/3. Idag körde jag på 24:26. Visserligen lite bättre förhållanden i juli än i mars men å andra sidan tror jag bestämt att jag vände vid "fel" rondell första gången och körde alltså lite kortare.

Löpningen har jag inte mycket mer än att jag sprang fem kilometer (delvis snötäckt) bana i mars på 20:33. Om jag skulle klå det nu vet jag inte. Förhoppningsvis. Jag sprang i alla fall 4,66 på asfalt idag på 19:52. Hade jag fortsatt 340 m till så kan jag tala om att det hade blivit 21:15 på fem kilometer. Jag sprang visserligen snabbare i mars. Men jag hade inte cyklat precis innan.

Och i februari simmade jag 400 meter på 7:15. 6:36 är min senaste notering. Får se om jag kan knapra mig under 6:30 innan Kalmar kanske.

Tiderna betyder kanske inte så mycket i sig men det är skönt att kunna se att man gör framsteg. Något har träningen gett även på kortare distanser även om det inte varit huvudsyftet. Utan att ha testat så kan jag i alla fall lova att jag är bra mycket bättre idag på att simma 3800 meter, cykla 18 mil och springa marathon än jag var i februari. Förhoppningsvis ännu lite bättre på det om två veckor. Det ska bli himla kul.

1 kommentar:

  1. Lycka till i Helsingborg! Vi är så taggade på att vara din hejarklack i Kalmar!! :)

    Ses snart - Patricia

    SvaraRadera