onsdag 28 mars 2012

Hör upp, blindstyre!

Nu är det full rulle i motionsspåren på eftermiddagarna. Åttan i Skatås har transformerats till en autostrada av joggare, vandrare och en och en annan vilsen själ på cykel. Som undertecknad. Att använda åttan för cykelträning under de förhållandena hamnar naturligtvis någonstans på skalan mellan besvärligt och direkt olämpligt men jag ägnade mig mest åt eftermiddagsrull i efter omständigheterna anpassad hastighet och använde mig mest av själva åttan som transportsträcka mellan mer lämpliga stigar och spår. Ändå är det en utmaning att ta sig fram mellan vinglande joggare med blicken fäst på pulsklockan och hörlurarna djupt in i öronen som gärna placerar sig minst två i bredd mitt i vägen. De tenderar att vara svårrundade även med löparskor på fötterna eftersom hastigheten ofta är beskedlig dessutom. Fast visst är det kul att se den omtalade löparboomen i verkligheten även om jag själv helst väljer mindre trafikerade stråk. "Two roads diverged in a wood, and I, I took the one last travelled by" som Robert Frost skaldade och skatepunkbandet Pennywise åttio år senare citerade i texthäftet till skivan "Unknown road". Kuriosa.

Det var just på väg mot en av de alternativa vägarna som jag svängde in på, intet ont anande om den ansamling av rullgrus som låg och väntade på mig i försåt. Plötsligt försvann cykeln under mig och jag stöp hårt men rättvist. Det måste sett ganska spektakulärt ut för två joggare stannade och frågade oroligt hur det var med mig. Kanske berodde det på att jag hade vissa problem med att komma upp, liggandes i en slänt som jag var med full uniform, lunch och linjebok i en väska på ryggen. Jag försäkrade dem om att det mest var min stolthet som var sårad och  rullade lite stukad vidare. Vid närmare inspektion summerades skadorna till ett par mindre skrubbsår och en öm höft.

På tal om egentligen allt ovanstående så hittade jag den här härliga (?) vurpvideon från årets Vasalopp (via Erik Wickström). Den rekommenderas framförallt för alla er som inte alls dyker det är konstigt att Kanal 5 kör "America's Funniest Home Videos" i primetime-spot på fredagskvällar. Jag gillar framförallt killen som dyker upp efter 2:40 med hörlurarna i. Är det lämpligt, kan man fråga sig. Vän av ordning undrar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar