söndag 21 november 2010

Hydrodynamik

Jag är numera officiellt värdelös på att simma. Bortsett från ett kort dopp på en rast i Vänersborg för ett par veckor sen har jag inte varit i närheten av vatten sen Tjörn Triathlon i augusti. Det märktes idag. Jag tänkte köra hundringar med start 2:00. Det sprack när den andra tog 2:05 att simma... Jag har nu tagit fram min snuttefilt och tittat i träningsdagboken för att förvissa mig om att jag kunde simma hundra meter under två minuter mer än två gånger i följd för inte alltför länge sedan. Nu känns det lite bättre och ska väl förhoppningsvis inte ta alltför lång tid att komma dit igen. Ordinerar minst två simpass i veckan framöver. Det ska göra susen. Mål nummer ett får bli 10x100 start 2:00. Sedan bygga på till 20x100. Därefter 10x100 igen, start 1:45. Det låter bra tycker jag.

Såg ni förresten världscuppremiären i längd igår? Mats Larsson har lagt sig till med ett klassiskt skidåkarskägg i Wassbergs och Juha Mietos anda. Det har varit alldeles för dåligt med det på sistone så det är härligt att se. Jag tror han kommer göra en kanonsäsong.

Originalen:

Kopian:

Tanken slog mig att jag inte har sett särskilt många simmare med skägg. Stefan Nystrand hade ju någonting på hakan som han kallade för skägg men jag är tveksam till om det kvalar in. Ändå skulle han raka sig för att bli snabbare. Kanske är det mitt problem. Jag har ju faktiskt låtit bli rakhyveln i en vecka nu. Å andra sidan hade ju Mark Spitz en tämligen yvig mustasch och det gick ju hyfsat för honom ändå.


När jag ändå är igång så tar jag ett par cykelskägg också. Ansiktsbehåring är ju bara marginellt mer utbrett än benbehåring där. Men trots allt - när den är där, så är den spektakulär:

Sean Eadie:

Dave Zabriskie:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar