onsdag 3 november 2010

Nya erfarenheter

Veckan som gått har bjudit på en hel del ovanligheter. Styrketräning på gym, yoga, mental träning, löpning i ösregn. Det sistnämnda är inget jag med glädje ägnar mig åt utan brukar faktiskt undvika det så långt som möjligt men jag tog på mig regnstället (!), kopplade upp hunden och gav mig ut i går kväll. Blött var det men ganska skoj och det blev sju kilometer i varierande terräng på föga imponerande femtiotre minuter. Men det är knappast läge att toksatsa i obanad terräng fylld av blöta rötter och dolda stenar när solen håller på att gå ner och pannlampan är hemma. Och dessutom är det grundträning. Det ska gå långsamt. Hunden var gladoch dyngsur och smög efter middagen in i sovrummet och slocknade med huvudet på husses smutstvätt.

Mental träning var det också. Jag har ett vagt minne av att ligga i syslöjdssalen och lyssna på en röst som instruerar en att spänna och slappna av i musklerna men det är nog all erfarenhet jag har haft av detta. Nu tänker jag att jag kan behöva alla tricks jag behöver och har börjat Dr Uneståhls program. Efter några försök lyckades jag ta mig igenom första delen utan att somna. Avvaktar fortsättningen med spänning. Någon sorts mental styrka har det kanske ändå redan resulterat i med tanke på att ovanstående löppass blev gjort.

Yoga är en annan sak. Det är ju rätt populärt bland många triathleter och jag har aldrig varit svår på att hänga på det som är hetast för tillfället så jag har laddat upp med några youtube-pass som jag ligger och kör i sovrummet. Vårt sovrum är kanske inte helt perfekt för ändamålet eftersom det är ganska litet och har en stor stolpe mitt på det begränsade utrymmet. I slutet av mitt första pass så säger instruktören att man ska rulla över i fosterposition och så tala om för sig själv hur duktig man är och att man älskar sig själv (inga kommentarer). Jag ligger och tycker det är ganska mysigt och ska kura ihop mig lite mer vilket resulterar i att jag slår pannan i stolpen och bryter den mysiga stämningen med ett HELVETE! Så kan det gå när man ligger och älskar sig själv för mycket. Det kan vara bra att lyssna lite på Shining efteråt för att inte glida ut i alltför mörka vatten. Annars kanske man vaknar en dag som Kay Pollak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar