tisdag 28 december 2010

Nytt år

Då var året snart till ända. Dags för alla bokslut och att starta på ny kula. Har räknat timmar i träningsdagboken och ligger på ungefär 260. Hade som mål 300 timmar och det var ju en liten bit bort men har i alla fall sedan 2008 gått från 160 till 200 och nu då 260 vilket väl är rätt ok ändå. Nästa år krävs det dock lite mer. 350 får bli någon sorts skamgräns.

Och nu så börjar det bli dags att skruva upp träningen litegrann. Träningen för Kalmar sätter igång lite mer på allvar efter nyår och jag har försökt strukturera upp en smula med olika nyckelpass i olika perioder. Det känns som jag har ett ganska hyfsat upplägg. Egentligen så tror jag inte det spelar jättestor roll hur jag tränar utan det viktigaste för mig är att träningen blir av, men samtidigt så är det mer motiverande att ha en struktur och en tanke bakom passen man kör tycker jag.

Nyckelpassen nu i januari blir för löpningen ett långpass på uppåt två timmar och ett lättare pass med lite löpskolning och spänst inlagt. På cykeln ett pass på trainern på 90+ minuter med lite olika drills inlagda. Simningen är viktig och tekniken viktigast, 2-3 pass i veckan. Styrketräning på gym för att ha en bra grundstyrka. Längdskidor får komplettera och i viss mån ersätta.

Ska nu testa lite var jag står för att återkomma till det i slutet av januari och se vad som har hänt. Mitt mål med simningen i januari var att fixa 10x100 med start 2:00 men det gjorde jag förra veckan så nu får jag sätta nya mål. Funderar på att simma 1000 m på tid för att ha något att utgå från. Sedan springer jag Sylvesterloppet (en mil) på nyårsafton så där får jag en aktuell status på min löpform. Och igår körde jag 30 minuter max på trainer som jag också kan använda mig av. Vi får se vad som kan hända på tre veckor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar