torsdag 2 december 2010

Transportlöpning

Det är inte helt lätt alltid att jobba och träna samtidigt. Om man som jag har ett jobb med lite udda tider- som lokförare - faller dessutom många av tipsen man får för att träna tidseffektivt bort. Träna på lunchen är bara att glömma, långpass varje helg likaså. Träna i samband med pendling är väl i så fall det jag oftast gör men jag har ännu inte kommit till den punkten då jag är redo att springa till jobbet om jag börjar klockan fyra på morgonen. Tycker det är nog att cykla då även om det knappt tar en kvart. Men det finns ju vissa fördelar också. Att vara ledig mitt i veckan är en. Att sluta tidigt eller börja sent är inte heller fel. Sällan behöver jag trängas i simhallen eller på gymmet.

Idag var däremot en dag då jag hade lite svårt att få ihop det. Jag jobbade 7-16 vilket ju i sig inte är några större problem men Pernilla jobbade också idag så jag var tvungen att ta mig direkt hem efter jobbet för att inte hunden skulle få lappsjuka. Dags att ta till transportlöpningen. Gav mig iväg halv sju, ganska pigg (men frusen) och kom till jobbet på tjugo minuter, lagom för en dusch och lite frukost innan jag knallade upp till motorvagnshallen. Motorvagnshallen är där pendeltågen hamnar när de inte är ute och kör. Det finns verkstad och några uppställningsspår där och så en gubbe som ser till att alla vagnar som kommer upp på förmiddagen står i rätt ordning när de ska ut igen till eftermiddagstrafiken. Idag var det jag som var den gubben. Det var lite mer att göra idag än vanligt eftersom det är många fordon som behöver komma in i värmen nu för att tina lite. Det är mycket is som ställer till det och proppar igen luftledningar och avloppsrör och gör så att fotsteg och dörrar fryser fast. När vagnarna får vara inne och värma sig får jag istället springa ute och frysa och flytta på vagnar som står i vägen och annat skoj. Kort sagt var jag ganska trött när det blev dags att ta sig hem. Jag gick och satte mig en kort stund med en dubbel espresso och en pepparkaksmuffin och försökte ladda för att springa hem men det gick inget vidare. Inte för att jag hade något val. Att ta bussen lockade om möjligt ännu mindre.

Fast sedan är det det där att när man väl är ute och springer så släpper tröttheten snart - stegen kändes snart lätta och luften uppfriskande istället för kall och bister. Snart var jag hemma och bytte ryggsäcken mot en glad hund som gärna följde med på en liten extrasväng. Snart hade jag samlat ihop 45 minuter behaglig löpning och fått både transporten och hundpromenaden avklarad samtidigt. En halvtimme youtubeyoga på det, femton minuter mental träning och facit för den här besvärliga dagen blir nästan två timmars träning. Rätt in på banken.

Snorkfröken inspirerar till transportlöpning i fyra delar, del 1 här.

Eller inspiration med film från grannskapet här. Både trevligare och längre väg än vad jag har. Dags att flytta snart om det ska bli några resultat kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar