lördag 21 maj 2011

Göteborgsvarvet

Mycket tävlingar här nu. Idag var det Göteborgsvarvet. Det har väl ingen missat?

Jag har ju som sagt laddat lite för det här i veckan. Eftersom jag i princip inte gjort något rätt de senaste månaderna vad det gäller löpträning så kan man väl i alla fall göra den sista veckan ordentligt. Så det har varit återhämtning och påfyllning av depåer och det kändes bra på lördag morgon. Laddad både mentalt och fysiskt. Joggade in en kvart innan start. Kändes också bra.

Jag är ju van vid att starta lite längre bak men i år så var det startgrupp 2 och dags att sticka iväg bara åtta minuter efter eliten. Det var riktigt bra, loppet blev en alltigenom angenämare upplevelse när man kunde hålla sin takt och slapp den mesta av trängseln. Jag öppnade avslappnat, första kilometern på 4:40 och det kändes bra. Höll ganska jämnt 4:40-tempo fram till milen och det kändes fortsatt okej. Mellan 10-15 kilometer började det dock bli lite motigt och jag började känna av bristen på mil i benen. Uppför Göta Älv-bron var det riktigt tungt men jag kunde rulla på ok utför. Sen blev det tyngre och tyngre och jag tappade helt trycket i benen upp mot Götaplatsen och efter. Jag vet inte om jag riktigt kan påstå att det var jobbigt egentligen eftersom det kändes som om jag inte kunde ta i så pass att det blev jobbigt. Det var tungt både i benen och mentalt.

Met ett par kilometer kvar hade jag fortfarande hopp om att nå mitt skam-mål på 1:40 men när jag passerade kilometerskylten högg det till i magtrakten. Håll har jag fått förut men det brukar gå bra att bita ihop och springa ändå men det här var lite värre än vanligt. Jag var tvungen att sänka farten drastiskt och joggade sista kilometern i 6-6:30-tempo. Tappade 500 placeringar på sista 1,2... Hållet släppte så fort jag kom i mål och jag passade på att bli intervjuad av GP eller möjligen GT. Får se om det kommer med i tidningen imorgon.

Plus är väl att jag springer en halvmara på 1:42 trots usla förberedelser. Och att det var ett varvspers för mig. Alltid något. Hälsenor och annat kändes också riktigt bra både under och efter loppet. Nu har fått in två löptävlingar på två veckor och har fått bra reaktioner på det så det blir bara till att jobba på. Det är verkligen hög tid att börja få in lite vettiga långpass igen till exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar