måndag 10 oktober 2011

Att bygga karaktär (harden the fuck up)


Vädret idag inbjuder till att bita ihop och ta sig i kragen. Halv storm och piskande regn. Klassisk Göteborgshöst. På cykeln på väg hem från jobbet måste jag blunda eftersom regnet piskar så hårt i ögonen att det gör ont. Väl hemma var jag tvungen att släpa ut hunden. Jag försökte få henne intresserad av en löprunda men hennes förståelse för varför man ska vara ute mer än nödvändigt i det här vädret var inte så stor. Jag försökte förklara att det var bra för karaktären men hon ville inte lyssna på det örat. Harden the fuck upp, byracka.

Ovanstående är en av Velominatis "The Rules". Dessutom en catchphrase (?) i ett australiensiskt (?) TV-program (?). som saluför "Harden the Fuck Up Wristbands" i webshoppen. Fränk Schleck har ett. Jag kan själv behöva höra det ibland. När klockan ringer på morgonen och jag ställer in min planerade träning eftersom det är alldeles för skönt under täcket. När jag är trött, hungrig, måste gå ut med hunden, ölsugen, eller vilka andra ursäkter jag nu kan tänkas komma på för att inte träna eller åtminstone inte träna hårt. Jag kommer ofta och gärna på sådana ursäkter.

Harden the fuck up.

Och det var det jag tänkte idag. Trots att allt talade mot det så bestämde jag mig till slut för att ge mig ut i ovädret medan hunden låg och torkade i soffan. Jag tog sikte på vattenpölar och gjorde det bästa för att få så mycket regn och blåst i ansiktet som möjligt. Några gånger stannade jag och gjorde armhävningar, som någon sorts army training-typ. Jag blev både trött och blöt och i slutändan ganska glad och nöjd med det. Det var egentligen en alldeles för trevlig runda för att ge det jag sökte. Jag varken frös eller spydde, till exempel. Det finns förbättringspotential.

I Runner's World drar även Mårten Klingberg en lans för träning utan trivsel:

"Träna ska vara roligt” hör jag den välmente programledaren i P1s ”Kropp och själ” deklarera. Träna ska inte vara roligt, hävdar jag. Det är just den villfarelsen som gör att det inte blir någon träning alls för många. Om man tror man ska på party, och så får man en spark på pungen istället – klart man skiter i det. Att anstränga sig hårt är bara roligt för en masochist. Vi andra får motivera oss på andra sätt."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar