fredag 20 april 2012

Det här med träningsdagbok

Jag har fört träningsdagbok nu i några år, framförallt på Funbeat.se men har också testat andra sajter och program. Det första jag började med var att helt enkelt skriva i en kalender vilket funkade sådär. När jag skaffade en Garmin Forerunner blev jag digital och då hamnade jag snabbt på nämnda funbeat. Därefter har jag parallelt med Funbeat testat andra siter och program med varierande resultat, framförallt Garmin Connect/Garmin Training Center och de senaste åren Ascent.

Men jag har inte varit helt nöjd. Funbeat tycker jag känns mer och mer krångligt och tidskrävande att registrera träning i och erbjuder inte speciellt mycket vad det gäller analys i efterhand. Vad det gäller andra program finns det vissa saker som jag tycker borde vara elementära men som har visat sig vara märkligt svåra att lösa i verkligheten. Till exempel skulle jag vilja ha en sammanställning av hur mycket tid som lagts i varje pulszon. Ascent ger visserligen det men tillåter en inte att ha olika pulszoner för olika sporter vilket gör funktionen lite meningslös. Det kan jag däremot ha i GTC, men vill man ha fler eller färre än fem zoner så är det omöjligt vilket det också är i Ascent. Laddar jag däremot upp träningen till webalternativet Garmin Connect så kan jag lägga till hur många zoner jag vill där. Däremot kan jag inte få presenterat hur mycket tid jag lagt i dem... Tillbaka på ruta ett.

Nu har jag tröttnat på det där och har gått tillbaka till ett mer gammaldags sätt att bokföra träningen. Dels har jag en vanlig (pappers)dagbok som är mer allmänt hållen om vad det är för väder, vad jag gjort, lite kort om vad jag har tränat och hur jag känner mig och sedan har jag ett kalkylblad i OpenOffice (motsvarande Excel) där jag kan knappa in de siffror som jag är intresserad av: tid, sträcka, maxpuls, medelpuls, tid i respektive zon och en kort beskrivning av passet. Än så länge är jag nöjd. Inget krångel, överskådligt, enkelt och tydligt. Ibland är kanske det enkla det bästa?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar