tisdag 10 april 2012

Kungaetappen på Mallorca

Nu är jag hemma i härliga Sverige igen som hittils har bjudit på härligt vårväder med ett par plusgrader, regn och blåst. Det är ju inte så att man längtar tillbaka till Mallorca igen, inte alls...

Facit på resan blev 27 timmar och nästan 60 mil på cykeln, samt två ynkliga löppass på totalt 15 kilometer. Det hade blivit mer löpning men dag fyra slog jag i höften (igen!) när jag halkade omkull på lite oljespill i en serpentin på vägen mellan Peguera och Capdella och den ville inte ut på några löprundor efter det. Cykla tyckte den däremot var helt ok som tur var.

Sista dagen var det dags för kungaetappen där jag hade planerat in en rutt som skulle ta mig över Coll de Soller (5,1 km, 4,2%), Puig Major (14,1 km, 6,1%) och Sa Calobra (9,5 km, 7%). Med transporten till och från Santa Ponsa räknade jag med att det skulle bli ungefär 18 mil. För att göra det lite mer utmanande hade väderleksrapporten utlovat västliga vindar på 8 m/s framåt eftermiddagen så jag räknade med att de sista milen skulle bli lite kämpiga om jag inte hittade någon tyskklunga att hänga på i motvinden. Tyvärr verkar de flesta tyskklungorna bo i öst så det blev inte mycket draghjälp.

Jag inledde starkt med en felnavigering som ledde mig över Coll de la Creu (4,5 km, 6,6%) på vägen ut ur Palma istället för det mer platta alternativet jag hade planerat. 300 extra höjdmeter som bonus. Men fint var det.


Coll de Soller gick som en dans men sen blev det lite jobbigt. Puig Major var lång och när jag vände nere vid havet för att ta mig an Sa Calobra var jag rejält frusen efter en lång, blåsig och kall utförskörning. Det var med mycket vilja men lite kraft som jag tog mig upp och med ett stopp på en bensinmack för dubbelsnickers och cola så tog jag mig också genom de åtta milen som återstod även om det inte gick snabbt i motvinden direkt. Väl hemma var jag rätt nöjd med att summera min längsta och mesta cykeltur alla kategorier: 20,5 mil, 9,5 timmar och 3200 höjdmeter. 



Så med sparsam cykelträning i allmänhet och distansträning i synnerhet (körde 90 minuter ute veckan innan jag for ner vilket var mitt längsta pass i år) så är jag nöjd med att allt funkade så bra. Om jag tränar också kanske det går ännu bättre? Jag knäppte lite tider i stigningarna att slå till nästa gång. Det blir nog inte jättesvårt. Även utan träning kan det förbättras en del genom att t.ex: ta i, eller: inte vara skittrött från början. Bis dann, som man säger i Spanien.


Coll de Soller

Hyrcykeln på toppen av Puig Major

Hyfsad utsikt på väg ner från Lluc


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar