lördag 14 maj 2011

Onsala Runt

Jaha. Då var tävlingspremiären gjord för i år. Och det är väl bara att konstatera att formen är ganska usel. Kände mig hyfsat laddad innan, uppvärmningen var ok men jag kände mig lite tung i benen. Hoppades att det skulle släppa när jag kom igång.

Förra året var det spöregn och blåsigt, idag däremot var det perfekt väder. Sol och kanske 15 grader. Lätt vind, lagom fläktande. Förutsättningarna var med andra ord perfekta. Ställde mig långt fram i starten och drog iväg med två kilometer i 4:00-tempo. Det var lite snabbt kanske men jag upplevde att jag sprang lätt och avslappnat och inte pressade mig för hårt. Sedan började det luta lite mot och det blev plötsligt tyngre. Därefter var det slitigt... Jobbade på så gott jag kunde under de långa landsvägspartierna. Benen var kraftlösa. Andan var i halsen. Några passerade mig och jag hade ingen möjlighet att hänga i deras tempo. Snittfarten sjönk till 4:30 ungefär. Till slut börjar en lång nerförslöpa ner mot vattnet där jag kunde flyta på lite i löpningen och det började kännas något bättre igen. Fick upp höften och kunde flyta på. Då var det strax läge att vända igen för sista kilometern som är ganska brant uppför och avslutas med en upploppsraka på 150 meter i svagt uppförslut - tvärs över en ojämn och mjuk betesäng. Kunde inte få till någon vidare avslutning heller men trött var jag i mål ändå.

Onsala Runt är ett riktigt tufft lopp tycker jag. Det är mycket uppför och mycket tunga slakmotor och jag hade det märkligt svårt att få in något flyt i löpningen. Upplever att jag lider väldigt mycket uppför och sjönk också ihop väldigt mycket i steget. Behöver mer löpträning helt klart. Plus är att hälsenan kändes bra vilket var skönt. Var orolig att jag skulle få en reaktion under loppet vilket jag inte fick och efteråt känns det också ok. Det gör ju att jag förhoppningsvis kan få till den där löpträningen jag behöver nu också så det är bra. Göteborgsvarvet hägrar nu nästa helg och vi får väl se hur det går. Förhoppningsvis kan dagens tävling locka fram formen en smula.

Imorgon blir det Hisingen Runt. Hoppas på bättre väder än i nuläget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar