tisdag 23 augusti 2011

Träningsvärk

Sitter med grym träningsvärk i rumpa och axlar. Inte som resultat av ännu något hårt triathlonlopp eller annan tävlingsaktivitet utan efter ett enkelt cirkelträningspass som jag hade lagt upp till Pernilla och tänkte vara med och köra lite lugnt själv. Lagom efter sju mil trivsam cykel på förmiddagen. Inga problem...

Vi joggade bort till en gräsplätt här i närheten och lade upp fem stationer - upphopp, armhävningar, utfallssteg, tricepsdips och en klassisk planka som avslutning. Trettio sekunder på varje station och så lite vila mellan varje varv. Fem varv körde vi. Efter upphopp och armhävningar så vinglade jag snarare än sprang till utfallsstegen, yr av mjölksyra. Och nu skördar jag frukterna, två dagar senare. Har problem att lyfta armarna över huvudet. Går knackigare än efter järnmannen. Kanske ska hålla mig till sidlinjen när jag coachar.

När vi ändå pratar träningsvärk kan vi väl ta det där med att stretcha för att slippa träningsvärk också. Det funkar inte. Nu vet vi det. Fysiopodden har skrivit om det här. Citat från länkade studier:

The pooled estimate showed that pre-exercise stretching reduced soreness one day after exercise by, on average, 0.5 points on a 100-point scale (95% CI -11.3 to 10.3; 3 studies). Post-exercise stretching reduced soreness one day after exercise by, on average, 1.0 points on a 100-point scale (95% CI -6.9 to 4.8; 4 studies).

Vad gör man då? Tränar mer såklart...

Exercise is the most effective means of alleviating pain during DOMS, however the analgesic (=smärtlindrande) effect is also temporary.

Tillfälligt duger för mig. Jag går och cyklar.

1 kommentar:

  1. Kul att du hittat podcasten! Gillar din inställning till smärtlindring genom cykling, det kan jag ställa mig bakom till 100%

    SvaraRadera