torsdag 2 februari 2012

Motivation!

Kontinuitet. Viktig grej att få till.

Jag provar några nya påhitt som är tänkta att ge lite extra motivation i träningen. Lite kombination av morot och piska helt enkelt.

 Det ena är Marathon Talks "Jantastic" som för närvarande är inne i "Febulous" (och kommer följas av "Marchvellous"?). Det är inte bara käcka namn utan tanken är att man nu i februari anger hur många gånger man ska springa varje vecka och hur långt långpasset ska vara. För mig modesta tre gånger och "långpass" på 5, 7, 9 och 5 miles. Dvs 8, 11, 14.5, 8 km. Inte så mycket men jag har ingen anledning att halka runt på isgator mer än nödvändigt just nu. Även om det är ett blygsamt satt mål så är det ett mål och man ska inte underskatta tillfredsställelsen i att bocka av genomförda pass i kalendern. Vill man mäta sin färdighet i att nå uppsatta mål mot andra går också det bra. Alla kategorier av löpare utlovas, dels rena nybörjare men man kan också utmana olympiern Liz Yelling om man är sugen på det.

Det andra är träningssajten Fitocracy som Fysiopodden tipsade om nyligen och som är ett lite annat koncept än andra sidor som erbjuder möjligheten att registrera och analysera sin träning. Här handlar det mer om att samla poäng och nå nya nivåer ("levels"), klara av olika utmaningar ("quests") -- mer Farmville än Funbeat, alltså.

Det är fortfarande bara i betastadiet och invite-only men det verkar lovande tycker jag. Kanske framförallt för den som inte tränar jättemycket och vill ha en liten extra morot men jag kommer fortsätta testa ett tag till. Även här ska man inte underskatta nöjet i att smälla in 1500 poäng på ett tröskelpass på löpbandet som jag gjorde idag.

Jag har fortfarande ett gäng invites kvar, klicka här. Vill man följa mig så heter jag aweinfors.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar