fredag 3 februari 2012

Tröskeltest löpning

Näst på tur i mitt batteri av tester var ett tröskeltest på löpbandet. Man kan naturligtvis gå till Aktivitus eller liknande och göra de här testerna med blodprov och ansiktsmask och hela konkarongen men det avvaktar jag lite med tills vidare.

Utan att göra en djupdykning i träningslära så kan den anaeroba tröskeln för hemmabruk definieras som den maximala intensitet man orkar upprätthålla i en timme. Hur man testar det behöver man väl inte vara Einstein för att räkna ut. De flesta brukar dock rekommendera att man kör lite kortare tid än en timme eftersom man kan anta att det är lite svårare att motivera sig till en maxinsats på träning än på tävling. Joe Friel rekommenderar till exempel 30 minuter i sina böcker. Jag körde 45.

Protokollet var alltså enkelt. Värm upp och spring 45 minuter så fort du kan men i jämnt tempo. Det som kan vara lite knivigt är att förutse hur snabbt man kommer orka springa... Jag har som bekant inte sprungit så mycket på sistone. Definitivt inte maxlopp på löpband. Jag har ingen aning om hur fort jag springer på löpband. Förhandsgissningen var någonstans mellan 40-50 minuter. #formkoll.

Med detta, och mitt senaste milloppfiasko (49:20 - tuff bana skyller jag på...), i bakhuvudet så startade jag i mitt tycke konservativt i 4:40-fart. Jag kände rätt snart att det var lite väl mycket komforttempo så jag började öka lite försiktigt och det kunde jag fortsätta med allt eftersom för att landa på 4:15-fart ungefär de sista två kilometrarna.

Sen hem och mata in i datorn. Sista tio minutrarna ligger jag på en snittpuls på 174 vilket bör vara en rimlig uppskattning av min tröskelpuls. Ungefärlig tröskelfart 4:20 eller strax under. Testet var inte prickfritt utfört utan det gick för lugnt i början och eventuellt lite för hårt i slutet men det tar jag med mig till nästa gång. Det är inte fel att köra ett sånt här test med jämna mellanrum eftersom tröskeln kan ändra sig rätt mycket beroende på form och träning -- att dels höja tröskeln närmare maxpuls och dels att höja farten man kan hålla vid tröskeln är ju vad väldigt mycket uthållighetsträning går ut på -- så det blir ett nytt test framåt vårkanten. Själva testet är naturligtvis bra träning också.

Ett plus i kanten är att jag sprang milen på c:a 43:30 -- en halvminut under mitt pers. Man kan naturligtvis inte räkna pers utom tävlan och än mindre på löpband men det är ändå en uppmuntrande omständighet. Lite träning på det så ska det nog ordna till sig det här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar